4. september 2018

Endnu en kæberasler til Københavns erhvervsvenlighed

Det er ikke godt nok, at Københavns kun ligger som nummer 90 i erhvervsvenlighed blandt kommunerne i Danmark. Det skal der laves om på.

”Det er simpelthen ikke godt nok. At en hovedstad af Københavns kaliber kun ligger som nummer 90 i erhvervsvenlighed blandt kommunerne i Danmark er dybt utilfredsstillende. Vi skal i den grad have ændret hele vores servicekultur over for de virksomheder, der hiver pengene hjem til vores fælles velfærd.”

Sådan siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) på baggrund af den seneste lokale erhvervsklimamåling fra DI, som er Danmarks største.

Her er 382 virksomheder i København blevet spurgt, om de generelt er tilfredse med den kommunale indsats for erhvervslivet.

Og selvom København er kravlet tre pladser frem fra sidste års måling, er det altså kun blevet til en plads som nummer 90 ud af 93 deltagende kommuner.

”Det er bare for ringe. Når der lige nu ligger 3,7 mia. kroner på forhandlingsbordet ved de igangværende budgetforhandlinger, så skyldes det én ting: Virksomhederne. Og derfor kan vi ikke være andet bekendt end at give dem nogle bedre forhold og rammevilkår, så de skaber den udvikling og vækst, som alt lige fra skoler til plejehjem og børnehaver lever af”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Beskæftigelses- og integrationsborgmesteren foreslår derfor i budgetforhandlingerne at bruge op imod 100 mio. kroner over en fireårig periode på at skabe en grundlæggende systemforandring af kommunens tilgang til virksomhederne.                      

Pengene skal bl.a. bruges til at ansætte særlige Key Account Managers, der skal tage erhvervslivet i hånden og lede dem sikkert og effektivt gennem alle de rodede og bureaukratiske snubletråde i en stor kommune som København.

”Vi skal være til for virksomhederne, for uden deres skatteindtægter er der ingen kommune. Vi skal sikre, at den hjælp de får, er effektiv og serviceorienteret og koordineret gennem én indgang til kommunen. Det er en stor kulturændring, og det er en proces, der vil tage lang tid. Men vi kan ikke være andet bekendt, for når virksomhederne har det godt, har København og københavnerne det også godt”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard (V).